(Szerző: Majosi Krisztián (m.krisz), utoljára módosítva: 2006-12-15)
Lada-történelem a kezdetektől 1984-ig, a Samara gyártásának megkezdéséig.
Lada-történelem
( 1984-ig )
A szovjet autógyártás kezdetét 1924. májusától számítjuk, amikor is a május 1-jei ünnepségen a Vörös téren "felvonult" az első tíz AMO-F-15-ös típusú teherautó. Ezeket a kocsikat részben a Fiat licence alapján orosz munkások már szovjet gyárban készítették. A Vörös téri bemutatkozást szinte évenként követte egy-egy új autógyár átadása vagy új személy- vagy teherautó-típus bemutatása, illetve sorozatgyártásának az elkezdése.
A szovjet autógyártás igazi főpróbájának a II. világháború tekinthető, amikor a személy- és teherautók, illetve a különleges katonai járművek tízezreivel látták el a Vörös Hadsereget.
A háború befejezése után különböző személy- és teherautók sorozatgyártását kezdték meg, közöttük az olyan ismert típusokét, mint a Moszkvics, a Pobjeda, a Volga, majd a Zaporozsec.
A szovjet autóiparban a nagy változás a 60-as években következett be, amikor az SZKP XXIII. kongresszusán határozat született a világ egyik legnagyobb személyautógyárának a felépítésére. A szerződést 1966. augusztus 14-én írták alá a torionói Fiat Autógyárral, amelynek értelmében a Fiat 124-esre alapozott korszerű autógyárat építenek a Volga partján.
( 1984-ig )
A szovjet autógyártás kezdetét 1924. májusától számítjuk, amikor is a május 1-jei ünnepségen a Vörös téren "felvonult" az első tíz AMO-F-15-ös típusú teherautó. Ezeket a kocsikat részben a Fiat licence alapján orosz munkások már szovjet gyárban készítették. A Vörös téri bemutatkozást szinte évenként követte egy-egy új autógyár átadása vagy új személy- vagy teherautó-típus bemutatása, illetve sorozatgyártásának az elkezdése.
A szovjet autógyártás igazi főpróbájának a II. világháború tekinthető, amikor a személy- és teherautók, illetve a különleges katonai járművek tízezreivel látták el a Vörös Hadsereget.
A háború befejezése után különböző személy- és teherautók sorozatgyártását kezdték meg, közöttük az olyan ismert típusokét, mint a Moszkvics, a Pobjeda, a Volga, majd a Zaporozsec.
A szovjet autóiparban a nagy változás a 60-as években következett be, amikor az SZKP XXIII. kongresszusán határozat született a világ egyik legnagyobb személyautógyárának a felépítésére. A szerződést 1966. augusztus 14-én írták alá a torionói Fiat Autógyárral, amelynek értelmében a Fiat 124-esre alapozott korszerű autógyárat építenek a Volga partján.
FIAT 124
A gyár építését 1967-ben kezdték meg, és 1970 augusztusában már sorozatban készültek aZsigulik tízezrei. A Szovjetunió szélsőséges időjárási és útviszonyai tették szükségessé 1967-ben az "év autójának" választott Fiat 124-es alaptípus átalakítását. Ilyen változtatás volt az első futómű és rugózás megerősítése, a tárcsafék és a kétkörös fékrendszer alkalmazása, a karosszéria-fenéklemez és egyes hegesztési csomópontok megerősítése, a hatásosabb fűtőberendezés. Az eredeti Fiat motor OHV vezérlését a korszerűbb felülvezérelt OHC rendszerre alakították át, és hidraulikával működtették a tengelykapcsolót is.
VAZ-2101-esek a szerel?szalagon.
Az első évben mindössze 21500 darab Zsiguli VAZ-2101 alaptípus készült, 1974 októberében már napi 2230 kocsi gördült le a gyár három szerelőszalagjáról. Az első, a VAZ-2101, amit olyan típusok követtek, mint a 2102, a 21011, a 21021, a 2103, a 2106, a 2121, a 21033, a 21035, a 21061, a 21012, a 21022, a 2105, a 21051, a 21053, a 21056, a 21057, a 21058, a 2104, a 21043, a 21046, a 21047 és a 2107. Ezek a típusok még a hagyományos konstrukciós megoldást - elöl a motor, amely a kardántengely közbeiktatásával hajtja a hátsó kerekeket - képviselték. (Kivétel a négykerék-hajtású Niva Lada, a VAZ-2121.)
Még a hetvenes évek végén elkezdték a tervezését egy új elsőkerék-hajtású Lada típuscsaládnak. A sorozatgyáretásra előkészített VAZ-2108 alaptípust 1984-ben mutatták be a nagy nyilvánosságnak, a "60 éves a szovjet autógyártás" elnevezésű jubileumi kiállításon. A Lada VAZ-2108 új alaptípus kezdetben a Szputnyik nevet kapta, majd a Samara típusjelzéssel vonult be a nemzetközi autótípusnyilvántartásba.
A szovjet tervezők alkotta prototípust átadták a nagy tapasztalatokkal rendelkező Porsche Művek tervezőintézetének, hogy további korszerűsítéseket, "finomításokat" végezzenek a karosszérián, a motoron, az erőátvitelen és a futóművön. Ezek után került sor a háromajtós VAZ-2108 típusszámú kocsi sorozatgyártására. Közben elkészült a prototípusa és a sorozatgyártás kezdése előtt állnak az ötajtós VAZ-2109 és a luxuskivitelű, de nyújtott csomagtartóval készülő VAZ-21010 változatoknak.
Még a hetvenes évek végén elkezdték a tervezését egy új elsőkerék-hajtású Lada típuscsaládnak. A sorozatgyáretásra előkészített VAZ-2108 alaptípust 1984-ben mutatták be a nagy nyilvánosságnak, a "60 éves a szovjet autógyártás" elnevezésű jubileumi kiállításon. A Lada VAZ-2108 új alaptípus kezdetben a Szputnyik nevet kapta, majd a Samara típusjelzéssel vonult be a nemzetközi autótípusnyilvántartásba.
A szovjet tervezők alkotta prototípust átadták a nagy tapasztalatokkal rendelkező Porsche Művek tervezőintézetének, hogy további korszerűsítéseket, "finomításokat" végezzenek a karosszérián, a motoron, az erőátvitelen és a futóművön. Ezek után került sor a háromajtós VAZ-2108 típusszámú kocsi sorozatgyártására. Közben elkészült a prototípusa és a sorozatgyártás kezdése előtt állnak az ötajtós VAZ-2109 és a luxuskivitelű, de nyújtott csomagtartóval készülő VAZ-21010 változatoknak.
Időrendben:
- 1966-ban állapodott meg a Fiat egy Szovjetunióban épülő autógyárról a szovjet autóipari miniszterrel.
- Az üzem 1970-ben indult be.
- 1972-ben jött ki új modell a VAZ 2103, azaz az ezerötös. Ekkor már 320 ezer autó készült el, a későbbi évekre pedig 660 ezer darab a tervezett mennyiség.
- 1973-ben az üzem területe eléri a 2 millió négyzetmétert és 70 ezer munkást foglalkoztat.
- 1972-ben jött ki új modell a VAZ 2103, azaz az ezerötös. Ekkor már 320 ezer autó készült el, a későbbi évekre pedig 660 ezer darab a tervezett mennyiség.
- 1973-ben az üzem területe eléri a 2 millió négyzetmétert és 70 ezer munkást foglalkoztat.
- 1978-ban készült el az első „nem Fiat” típus; a terepjáró Niva.
- 1980-ban jött ki az első „kocka-Lada” a 2105.
- 1984-ben jelent meg (először Szputnyik néven) az elsőkerék-hajtású Samara.
- 1980-ban jött ki az első „kocka-Lada” a 2105.
- 1984-ben jelent meg (először Szputnyik néven) az elsőkerék-hajtású Samara.
A Lada szó eredete: Lada a szláv mitológiában az ifjúság és a szépség istennője.
( Források: 1./ Saját Kezűleg autósoknak - LADA 2104, 2105, 2107, 2108 / Tamás György, Virágh Iván / Műszaki Könyvkiadó, 1989, Budapest; 2./ Wikipédia - a szabad lexikon )
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése